Κυριάκος Ελευθερίου Χρήστος Ν. καρακάσης Η φιλοσοφία και οι κινησιολογικές κατακτήσεις αιώνων συνδέονται αριστοτεχνικά μέσα σε αυτό το πρώτο ελληνικό ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στο κουνγκ φου-με κεντρικό πρόσωπο τον δάσκαλο (SIFU) Κυριάκο Ελευθερίου-από τον Σκηνοθέτη και Παραγωγό Χρήστο Ν. Καρακάση ο οποίος με ποιητική διάθεση κινηματογραφεί το μονοπάτι του ΤΑΟ-στον δρόμο της σημερινής ζωής.

Ο Sifu, Κυριάκος Ελευθερίου-μια ψιλόλιγνη σιλουέτα που παραπέμπει στο αρχαιοελληνικό ΕΥ, στην Αριστοτελική μεσότητα ανάμεσα στην Έλλειψη και Υπερβολή ως ο κύριος δρόμος για την υπέρβαση από τους περιορισμούς της ύλης, με την πραότητα του αληθινού δασκάλου μας οδηγεί στην πολύ λεπτή παραλληλόγραμμη κοφτερή λεπίδα από μέταλλο του τίτλου.

Αντίστοιχα, ο σκηνοθέτης Χρήστος Καρακάσης δημιουργεί ξυραφιές στην επιφάνεια της κινηματογραφικής του αφήγησης.Τα κινηματογραφικά Κυριάκος Ελευθερίουκάδρα, όμοια με χορευτικές συνθέσεις, δημιουργούν ένα εικαστικό υλικό Ταρκοφσκικής ατμόσφαιρας.

Παράλληλα η μουσική σύνθεση από τον Δήμο Σταθούλη δημιουργεί το ηχητικό περιβάλλον που εξισώνει τη μνήμη της κίνησης με την ίδια την ζωή.

Η επί ξηρού ακμής αυτή αφήγηση, εστιάζει σε οριακό σημείο στην ανάγκη για απλότητα και εξισώνει την τελευταία με την επιτήδευση και αυτογνωσία του πολεμιστή.

Στην απλούστερη διατύπωσή της η κόψη του ξυραφιού προβαίνει στην εικασία ότι απαραίτητη είναι η ανάγκη για απλότητα και αυτογνωσία.Η απλότητα άλλωστε είναι η υπέρτατη επιτήδευση.

Βασιλική Κάππα Κυριάκος ΕλευθερίουΟ λόγος του δασκάλου έχει ως πυρήνα τόσο τον παραδοσιακό πολιτισμό, ο οποίος δεν έχει εθνικά ή εθνοτικά σύνορα, όσο και στη μεγάλη παιδευτική ζύμωση που προσφέρει στους νέους. Με αφετηρία τον πρόγονο των ανατολικών πολεμικών τεχνών,το Παγκράτιο, το οποίο με τις εκστρατείες του Μεγάλου Αλεξάνδρου διαδόθηκε στην Ινδία και στις χώρες της Άπω Ανατολής, οδηγούμαστε στην τρικυμιώδη ψηφιακή εποχή μας.

Μέσα της, οι μαθητές "κολυμπούν" σε ένα διαχρονικό τοπίο που καλεί τον θεατή να εισέλθει στην σύνθεση του, να εισέλθει στην ατμόσφαιρα του, να ισορροπήσει χωρίς ενδοιασμό μέσα στο κάδρο. Ιδιαίτερα στην σημερινή τεχνοκρατουμενη εποχή αυτό αποτελεί ένα θεμελιακό κάλεσμα.  Οι μαθητές διαδέχονται ως ήρωες την ακροτελευτια αρχή:Ως μαχητές παγιδεύουν τον χρόνο σε αυτό που η μνήμη απαιτεί...Δηλώνουν ότι αντλούν εσωτερική γαλήνη και δύναμη από το άθλημα. «Αρχίζεις να εκτιμάς τις πολεμικές τέχνες περισσότερο και συνειδητοποιείς ότι είναι γεμάτες από γνώση και φιλοσοφικές απόψεις για το πώς να κινηθείς στις προκλήσεις της ζωής και να έχεις αυτοπεποίθηση" Ή όπως αναφέρει στο σημείωμα του ο σκηνοθέτης:

"Άραγε τι έκρυβε μέσα της η αρχαία ελληνική φράση "νους υγιής εν σώματι υγιή"; Πως μέσα από τις επαναληπτικές κινήσεις του σώματος μπορεί ο αθλητής να φτάσει στις κρυμμένες εσωτερικές γέφυρες που ενώνουν το σώμα με το νου του, και ποιο είναι το κλειδί για να τις ξεκλειδώσει; Και αν το κάνει τι θα καταφέρει; Ο μύστης αθλητής πρέπει σε κάτι να μυηθεί και χρειάζεται γνώση να τον οδηγήσει ως εκεί. Να τον διδάξει απ’ το μηδέν πώς να λυγίζει με το σώμα του αυτό που είναι τελικά η αντίληψη του.

Σενάριο-Σκηνοθεσία  μοντάζ  Χρήστος Ν. Καρακάσης

Οργάνωση Παραγωγής κείμενα  Βασιλική Κάππα

Αφήγηση Μαρία Κάππα

Συνθέτης Πρωτότυπης Μουσικής: Δήμος Σταθούλης

Βοηθός Σκηνοθέτη Νίκος Ψαλτάκης

Βοηθός Παραγωγής Μαρία Κάππα

Φωτογράφία: Χρήστος Ν. Καρακάσης

Φωτογραφία Εκτός Ελλάδας George Devon

Παραγωγός: Κινηματογραφική Εταιρεία Κουίντα

 

THANASES PANOUΘανάσης Πάνου Κοινωνιολόγος, εικαστικός, videoartist Thanasis Panou studied economics, sociology, criminology and then completed with special studies of fine arts Ο Θανάσης Πάνου σπούδασε Οικονομικές επιστήμες, κοινωνιολογία, εγκληματολογία και στη συνέχεια πραγματοποίησε ειδικές σπουδές εικαστικών τεχνών (εικόνα ήχος-κίνηση-λόγος) με αντικείμενο έρευνας την λειτουργιά της καλλιτεχνικής φόρμας και τη μορφική της αντιστοιχία από το ένα είδος τέχνης στο άλλο, μέσω της βιωματικής παιδείας.